خارج فقه القضاء(1400-1401) - خارج فقه القضاء(1400-1401)
جلسه 41- در تاریخ ۰۴ دی ۱۴۰۰
چکیده نکات
آیا با دستگاه دروغ سنج که با زبان بدن دلالت بر جرم می کند و اطمینان (حالت سوم) می آورد می توان قضاوت کرد؛ جواب: خیر مگر امارات غیر قانونی اطمینان آور را سند بدانیم که ندانستیم.
ایستگاه آخر: اگر قضاوت را از شئون ولایت و اداره جامعه دانستیم والی می تواند محدودیت هایی را بر علم قاضی در قضاوت اعمال کند و حتی آن را در قالب ضرب قانون درآورد.
اصل بر جواز اعمال علم قاضی است لکن حکم قابل انعطاف است.
نتیجه: قاضی می تواند به علم حاصل از تجمیع قرائن و شواهد قاطع نوعی داوری کند و فرق بین حق الله و حق الناس نیست.
- صاحب جواهر
- امارات قانونی
- علم قاضی
- فقه القضاء
- قضاوت و ولایت و نیابت
- سیستم قضایی اسلام
- دستگاه دروغ سنج
- زبان بدن
- اطمینان و دروغ سنج
- استقلال قضاوت
- قضاوت ذیل ولایت
- اعتبار علم قاضی
- علم حاصل از طریق شواهد قاطع نوعی
- علم و قطع نوعی
- دلائل آزاد
- حالت متعارف
- اقناع از طریق عادی و متعارف
- انعطاف در حکم جواز یا وجوب عمل قاضی به علم خود
- استقلال قضات
- الزموا الحق تلزمکم النجاة
- التزام به حق
- علی مع الحق
- اصل بنیادی انسانی
- رفتار و گفتار و کردار
- انسان و حق
- مصداق شناسی حق
- آیت الله کوه کمرهای
- شیخ اعظم انصاری
- محقق داماد و غلامرضا یزدی
- حق و فرد
- حق و اجتماع
- دروغ سنج و اطمینان
- دروغ سنج و علم قاضی
- ولایت و اداره جامعه
- اصل اعتبار علم قاضی
- مصلحت و حاکمیت و علم قاضی
- زیرکی قضات
برچسب ها:
چکیده نکات
آیا با دستگاه دروغ سنج که با زبان بدن دلالت بر جرم می کند و اطمینان (حالت سوم) می آورد می توان قضاوت کرد؛ جواب: خیر مگر امارات غیر قانونی اطمینان آور را سند بدانیم که ندانستیم.
ایستگاه آخر: اگر قضاوت را از شئون ولایت و اداره جامعه دانستیم والی می تواند محدودیت هایی را بر علم قاضی در قضاوت اعمال کند و حتی آن را در قالب ضرب قانون درآورد.
اصل بر جواز اعمال علم قاضی است لکن حکم قابل انعطاف است.
نتیجه: قاضی می تواند به علم حاصل از تجمیع قرائن و شواهد قاطع نوعی داوری کند و فرق بین حق الله و حق الناس نیست.
نظر شما