مقدمه اصول فقه (1401-1402) - مقدمه اصول فقه (1401-1402)
جلسه 23- در تاریخ ۱۷ آبان ۱۴۰۱
چکیده نکات
توضیح بیشتر از حوزه اختیارات واضع و تمییز موارد تدخّل او از غیر آن.
واضع در حوزه موضوع له و شرائط آن میتواند دخالت کند مثلا لا و لم را برای نفی وضع کند و یکی را در نفی ماضی و دیگری را در نفی مضارع و هکذا، اما پس از وضع نمیتواند کاری که خارج از موضوع له است انجام دهد. مشکل نظر جناب آخوند همین است که موضوع له را در حروف و اسماء یکی میداند، استقلال و فی غیره بودن را خارج از حریم موضوع له میداند و از طرفی پای واضع را به میان میآورد.
البته مراعات هنجار های یک زبان در مفاهمه ربطی به وضع ندارد و امر دیگری است.
ملاحظه دیگری که بر محقق خراسانی وارد است این که در خارج وجود ربطی غیر از وجود نفسی است و دال بر اولی حرف است، چنان که دال بر دوم اسم است، پس نمیتواند موضوع له این دو یکی باشد.
مثلا ابتدا سیر و انتها سیر غیر از نسبت ربطی سیر بالبصرة و بالکوفة است.(سرت من البصرة الی الکوفه)
لازمه سخن ما این نیست که موضوع له حقائق و عینیت ها در خارج است.
- وضع
- کلام محقق خراسانی
- فی الوضع
- معنای اسمی
- نقد کلام محقق خراسانی و یکسان انگاری حرفی و اسمی
- نقد محقق خراسانی و معنای حرفی و اسمی
- معانی حروف
- معانی ربطی و اسمی
- تفاوت ماهوی معنای اسمی و حرفی
- سرت من البصرة الی الکوفه
- تفاوت معنای ابتدا و انتها و من و الی
- معنای کلمات و کلی حقیقی
- حقائق و لا بشرط نسبت به ذهنی و خارجی
- حقیقت و لابشرط و ذهنی و خارجی
برچسب ها:
چکیده نکات
توضیح بیشتر از حوزه اختیارات واضع و تمییز موارد تدخّل او از غیر آن.
واضع در حوزه موضوع له و شرائط آن میتواند دخالت کند مثلا لا و لم را برای نفی وضع کند و یکی را در نفی ماضی و دیگری را در نفی مضارع و هکذا، اما پس از وضع نمیتواند کاری که خارج از موضوع له است انجام دهد. مشکل نظر جناب آخوند همین است که موضوع له را در حروف و اسماء یکی میداند، استقلال و فی غیره بودن را خارج از حریم موضوع له میداند و از طرفی پای واضع را به میان میآورد.
البته مراعات هنجار های یک زبان در مفاهمه ربطی به وضع ندارد و امر دیگری است.
ملاحظه دیگری که بر محقق خراسانی وارد است این که در خارج وجود ربطی غیر از وجود نفسی است و دال بر اولی حرف است، چنان که دال بر دوم اسم است، پس نمیتواند موضوع له این دو یکی باشد.
مثلا ابتدا سیر و انتها سیر غیر از نسبت ربطی سیر بالبصرة و بالکوفة است.(سرت من البصرة الی الکوفه)
لازمه سخن ما این نیست که موضوع له حقائق و عینیت ها در خارج است.
نظر شما