مقدمه اصول فقه (1401-1402) - مقدمه اصول فقه (1401-1402)
جلسه 54- در تاریخ ۲۶ دی ۱۴۰۱
چکیده نکات
العبادات و الدواعی و الحکم المترتبه علیها المدلول علیها فی النصوص. الظاهر من مقالة الخراسانی هنا ان النسبة بینهما نسبة المؤثر الی اثره بنحو الاستیجاب.
مخالفت محقق نایینی با این نظر که اگر چنین بود تعلق امر به خود این اغراض اولی بود. پس عبادات معدّات برای این اغراض هستند و امور غیر اختیاری للمکلف واسطه میشود.
وی با تصویر جامع به نحو تصویر محقق خراسانی مخالفت میکند.
بیان شبهه: نسبت به کریمه« ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر» پاسخ به این شبهه:
1. بعضی از نمازها ناهی است.
2. نمازگزار تا مشغول نماز هست متناهی است.
3. نماز نهی میکند لکن نمازگزار متناهی نمیشود.
4. بنحو اقتضاء است نه علت تامه.
دلالت روایات نیز بر این چهار وجه - بیان روایات.
- صحیح و اعم
- امر دوم
- تصویر جامع
- محقق خراسانی و تصویر جامع
- ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر
- عبادات و اغراض و آثار مترتب
- حکمت و عبادات
- علت و عبادات
- استیجاب و عبادات و حکمت
- اقتضایی و عبادات و حکمت
- شبهه آثار مترتب بر عبادات
- جواب شبهه متناهی نبودن نماز
- روایات متناهی نبودن نماز
برچسب ها:
چکیده نکات
العبادات و الدواعی و الحکم المترتبه علیها المدلول علیها فی النصوص. الظاهر من مقالة الخراسانی هنا ان النسبة بینهما نسبة المؤثر الی اثره بنحو الاستیجاب.
مخالفت محقق نایینی با این نظر که اگر چنین بود تعلق امر به خود این اغراض اولی بود. پس عبادات معدّات برای این اغراض هستند و امور غیر اختیاری للمکلف واسطه میشود.
وی با تصویر جامع به نحو تصویر محقق خراسانی مخالفت میکند.
بیان شبهه: نسبت به کریمه« ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر» پاسخ به این شبهه:
1. بعضی از نمازها ناهی است.
2. نمازگزار تا مشغول نماز هست متناهی است.
3. نماز نهی میکند لکن نمازگزار متناهی نمیشود.
4. بنحو اقتضاء است نه علت تامه.
دلالت روایات نیز بر این چهار وجه - بیان روایات.
نظر شما