مقدمه اصول فقه (1401-1402) - مقدمه اصول فقه (1401-1402)
جلسه 61- در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
چکیده نکات
تشکیک در ماهیت در کشاکش انکار و قبول. اشکال بر جامع اصفهانی که مبتنی بر قبول تشکیک در ماهیت است. انکار مشائیین و قبول اشراقی ها. استدلال بر انکار:
«ان الاکمل ان لم یکن مشتملا علی شیء لیس فی الانقص فلا افتراق بینهما و ان اشتمل علی شیء کذا فهو اما معتبر فی سنخ الطبیعة فلا اشتراک بینهما و اما زائد علیها فلایکون الّا فصلها مقوّما او عرضیا زائدا»
جواب اهل اشراق: جواب به عارض مشکک و به این که مصادره است؛ زیرا ادعا این است که افتراق به نفس ما به الاشتراک است.
نقول: این جواب به ویژه از مثل ملاصدرا -که قائل به اصالت وجود است- قابل قبول نیست؛ زیرا تفاوت در شئون، به وجود است که عارض ماهیت است نه به ماهیت پس تشکیک در ماهیت قابل فبول نیست حتی در عرض. لکن میتوان از محقق اصفهانی دفاع کرد که استدلال مشائیین در ماهیات حقیقی میآید نه اعتبارات و شبه اعتبارات مثل نماز و خمر و...
- صحیح و اعم
- امر دوم و صحیح و اعم
- تصویر جامع
- تصویر جامع از محقق اصفهانی
- تشکیک در ماهیت
- انکار تشکیک در ماهیت و مشائیین
- استدلال اشراقیون بر اثبات تشکیک در ماهیت
- اشراق و تشکیک در ماهیت
- نقد استدلال اشراق در اثبات تشکیک
- نقد کلام صدرالمتالهین
- اصالت وجود
- اصالت ماهیت
- قبول تشکیک در ماهیت اعتباری
- ردّ تشکیک در ماهیت دارای جامع مقولی
برچسب ها:
چکیده نکات
تشکیک در ماهیت در کشاکش انکار و قبول. اشکال بر جامع اصفهانی که مبتنی بر قبول تشکیک در ماهیت است. انکار مشائیین و قبول اشراقی ها. استدلال بر انکار:
«ان الاکمل ان لم یکن مشتملا علی شیء لیس فی الانقص فلا افتراق بینهما و ان اشتمل علی شیء کذا فهو اما معتبر فی سنخ الطبیعة فلا اشتراک بینهما و اما زائد علیها فلایکون الّا فصلها مقوّما او عرضیا زائدا»
جواب اهل اشراق: جواب به عارض مشکک و به این که مصادره است؛ زیرا ادعا این است که افتراق به نفس ما به الاشتراک است.
نقول: این جواب به ویژه از مثل ملاصدرا -که قائل به اصالت وجود است- قابل قبول نیست؛ زیرا تفاوت در شئون، به وجود است که عارض ماهیت است نه به ماهیت پس تشکیک در ماهیت قابل فبول نیست حتی در عرض. لکن میتوان از محقق اصفهانی دفاع کرد که استدلال مشائیین در ماهیات حقیقی میآید نه اعتبارات و شبه اعتبارات مثل نماز و خمر و...
نظر شما