مقدمه اصول فقه (1402-1403) - مقدمه اصول فقه (1402-1403)
جلسه 80- در تاریخ ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
چکیده نکات
در تفکیک معنا از داعی سه نظر وجود دارد:
1. نظر محقق خراسانی و غیره که معنا واحد است(معنای حقیقی) مجاز وجود ندارد و دواعی مختلف است.کلام محقق مظفر در مساله - تحلیل مرحوم مظفر این است که خلط بین مفهوم و مصداق شده است. مفهوم واحد است و مصداق متعدد است.مفهوم صیغه به حمل اولی انشاء طلب است و به حمل شایع تهدید و غیره است.
2. معنای حقیقی واحد است و دواعی معنای مجازی است.صیغه امر برای انشای طلب به داعی بعث است. انشای طلب در معنای مجازی نیز هست. معنای حقیقی واحد و معنای مجازی متعدد است.
3. معنای حقیقی واحد و دواعی هر کدام معنا مجازی است و قدر مشترکی بین معنای حقیقی و مجازی نیست.پس همزه برای تهدید یا تعجیز میآید و در آن انشای طلب لحاظ نشده است.
داوری نظر اول،اندیشهای برقرار و مطبوع است لکن گاه به مشکل بر میخورد.
و حلّ مشکل به این است که دو مذهب اول را بپذیریم به تفاوت موارد.
- اصول فقه دور دوم
- فصل دوم از مقصد اول
- معنا و داعی
- دور دوم اصول
- صیغه امر
- سه مذهب در ارتباط با معنا و داعی
- نظر محقق خراسانی و معنا و داعی
- معنا و داعی و اساطین ادب
- داوری نسبت به نظرات مطرح در رابطه داعی و معنا
- معنای صیغه امر
- معنای استفهام
- تعجیز و حمل شایع
برچسب ها:
چکیده نکات
در تفکیک معنا از داعی سه نظر وجود دارد:
1. نظر محقق خراسانی و غیره که معنا واحد است(معنای حقیقی) مجاز وجود ندارد و دواعی مختلف است.کلام محقق مظفر در مساله - تحلیل مرحوم مظفر این است که خلط بین مفهوم و مصداق شده است. مفهوم واحد است و مصداق متعدد است.مفهوم صیغه به حمل اولی انشاء طلب است و به حمل شایع تهدید و غیره است.
2. معنای حقیقی واحد است و دواعی معنای مجازی است.صیغه امر برای انشای طلب به داعی بعث است. انشای طلب در معنای مجازی نیز هست. معنای حقیقی واحد و معنای مجازی متعدد است.
3. معنای حقیقی واحد و دواعی هر کدام معنا مجازی است و قدر مشترکی بین معنای حقیقی و مجازی نیست.پس همزه برای تهدید یا تعجیز میآید و در آن انشای طلب لحاظ نشده است.
داوری نظر اول،اندیشهای برقرار و مطبوع است لکن گاه به مشکل بر میخورد.
و حلّ مشکل به این است که دو مذهب اول را بپذیریم به تفاوت موارد.
نظر شما