header

پاسخ به پرسش های درسی (1402-1403) - جلسه 14

پاسخ به پرسش های درسی 1402-1403
فقه و اصول تا 28 بهمن ماه 1402
فقه جلسه هشتادم
اصول جلسه شصت و پنجم

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 25

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

اشتراط حرّیت در مرجع تقلید - اختلاف در اشتراط حریت
در باب قضا گفته شده:
1. قضا ولایت می‌خواهد که عبد ندارد.
2. حق مولی مستغرِق اوقات او است.
3. از مناصب جلیله است
4. آیه نفی قدرت
جواب: 1. اگر قضا لازم شد، مقدارِ لازم در قضا استثناء می‌شود و مورد حق مولا واقع نمی‌شود.
2. عبد بودن با منصب قضاوت منافات ندارد.
3. از مولا استیذان می‌شود 4. آیه منافات با اهلیت عبد ندارد.
تحقیق
مقدمه: لازم است فقیه در این ارتباط به قرار برسد و مثل محقق خویی متفاوت صحبت نکند.
باید: 1. مرجعیت را تحلیل یا تقسیم کرد و احیاناً به مثل برخی نبوت‌ها مقایسه نکرد...

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 35

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

درس اخلاق - اشدّ من یتم الیتیم الذی انقطع عن امه و ابیه: یتم یتیم انقطع عن اماه و لایقدر علی الوصول الیه - عالمان باید یتیم داری کنند - عصر شبهه و تراث ستیزی و تراث سوزی سفید، نرم و مدرن!
شبهه‌ی الباطل یموت بترک ذکره و پاسخ آن - دام شیطان حسادت یا بلاهت
مساله 23: تعریف عدالت و راه کشف و معرفت آن و طرق اثبات آن
قبلا در مساله 20 و بعدا در مساله 44 می‌آید. ناهمسویی تعریف این جا با آن چه در شرائط امام جماعت می‌آید. تفسیر حسن ظاهر به حسن ظاهر حال و حسن ظاهر فعل.

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 87

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

توقف البحث علی قبول تقسیم الواجب الی التعبدی و التوصلی - محقق ایروانی و انکار واجب توصلی با اشاره به قول خدواند تعالی - تصور توصلی در اوامر عرفیه - پس بحث از اقتضای دلیل چیست؟ موضوع ندارد.
توجیه اوامری که توصلی قلمداد شده است.
مطلوب در توصلیات: فعل حاصل بداعی امر است و بدون آن متصف به مطلوبیت نمی‌شود و مصداق واجب نیست.
هر چند فعل اختیاری خودش یا دیگری باشد.
ولی مسقِط هست چون موضوع را از بین می‌برد مثال به غَسل با وقوع در دریا یا میت در زمین...
اقول: نزاع کلاً یا جُلّاً به تحلیل در تفسیر توصلی بر می‌گردد یا به برخی مبانی دیگر. مثل اضافه کردن حُسن فاعلی یا حذف آن که در صورت اول همه واجبات تعبدی می‌شود!