خارج فقه سیاسی براساس کتاب فقه سیاسی جلد1 (1402-1403) - جلسه 7
جواب دلیل عقلی بر عدم جواز تشکیل حکومت در عصر غیبت براساس شریعت
1. مفسده مورد اشاره لازمه جداناپذیر حکومت نیست
2. ادعای غالبی بودن نیز ثابت نیست
3. در احکام عقلی غلبه فایده ندارد زیرا موضوع و مناط یکی است
4. به مدیریت صاحبان قدرت نیز وابسته است
5. حکومت براساس شریعت دارای آثار مثبت بسیاری است
6. ...
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 39
راجع به استصحاب وجوب که مرحوم آخوند فرمود: چرا استصحاب موضوع(عالمیت) نشود؟ راجع به برائت چرا احتیاط نشود؟
نسبت به استصحاب موضوع: 1. قدیقال لایجری چون استصحاب در شبهات مفهومیه جاری نیست.
2. ردّ این قول: آقای آخوند قائل به جریان مطلق استصحاب است اگر ارکان آن مجتمع باشد و در این جا مجتمع است.
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 58
1. فی بساطة مفهوم المشتق او ترکبّه
محقق خراسانی: مفهوم مشتق مطابق تحقیق میرسید شریف بسیط منتزع از ذات به اعتبار تلبس و اتصاف آن به مبدأ مشتق است و مرکب نیست.
اصل در مساله از منطق شروع میشود آن جا که قطب الدین رازی -صاحب شرح المطالع- نظر را به«ترتیب امور حاصلة یتوصل بها الی تحصیل غیر الاصل» تعریف به فصل تنها یا عرض خاصهی تنها را نمیگیرد.
رازی جواب داده است که در این موارد نیز تعریف امور است نه امر واحد. و میرسید شریف گفته: فصل و مشتق مرکب نیست و الا عرض عام(شیء) داخل در فصل خواهد بود و اگر مراد از شیء مصداق شیء باشد ماده امکان به ضروری تبدیل میشود و ثبوت الشیء لشیء میشود....
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 60
3. ذات مسقلا لحاظ نشده لکن به عنایت و ابهام در معنای مشتق ملحوظ است. مراد گذشتگان نیز همین بوده است.
4. تعبیر دقیقتر از نزاع دخول یا خروج لحاظ منسوب الیه (ذات) در معنای مشتق است.
5. اشکال در البیاض ابیض و مثل ان زلزلة الساعة شیء عظیم و زید عالم(تکرار)
جواب: الف: در البیاض ابیض یا الوجود موجود مجاز در وضع و لغت باشد یا توسعه بدهیم و الا ابیض و موجود نیامده تا با آن ها این دو جمله گفته شود.
ب. در آیه کلمه شیء تکرار نشده لکن چون حکم شیء به استقلال در عظیم نیست احساس تکرار نمیشود و لذا حذف آن هم -لولا جهت ثانوی- ضرر نمیزند.
ج. در زید عالم نیز چنین است.