تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 17
تفسیر آیات 83 الی 86 از سوره بقره باز هم بنی اسرائیل
اخذ میثاق از آن ها و شکستن آن توسط آن ها
موضوعات مورد میثاق:
1. لاتعبدون الّا الله 2. بالوالدین احسانا و ذی القربی و الیتامی و المساکین 3. قولوا للناس حسنا
4. اقیموا الصلاة 5. آتوا الزکاة 6. لاتسفکون دمائکم
7. و لاتخرجون انفسکم من دیارکم
نکات اجتماعی و معرفتی این فقره:
1. یک امت یا جامعه چگونه سقوط می کند تا جایی که از ارزش های مسلّم انسانی نیز اعراض می کند و زیر پا می گذارد.
2. مقارنه احسان با توحید
3. نگاه فراملی و دینی در این فرامین - تفسیر والدین به رسول الله صلی الله علیه و آله و امیر مومنان علیه السلام - ذیل آیه 36 سوره نساء از امام باقر و صادق علیهما السلام تفسیر نورالثقلین 479/1
4. نگاه فرد واحد به جامعه 5. تبعیض در ایمان و عهد و...
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 90
ادامه اقتراح و توضیحات آن در مسائل 48 و 58 و 69
پاسخ به اشکالات وارده - شرح مساله 49 که از قبل با مساله 28 و 29 بیان شده است.
مساله 49: اگر ابهامی در اثنای نماز پیش آید چه کنیم؟
اقتراح متعلق به هر سه مساله (28 و 29 و 49)
ضمنا مساله 49 قابل مناقشه نیست. تعلیقه های وارد بر مساله 49
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 98
نسبت به مستثنیات لاتعاد باید نظر مجتهد دوم را دیدکه بقا را جایز می داند یا نه؟
اگر نمی داند احتیاط را ترک نکند - نسبت به احکام وضعی نیز تابع نظر مجتهد دوم باشد و نقد آن.
تعلیقه دیگر: امر به احتیاط اگر حرج نبود و نقد آن.
2. تعلیقه شیخ هاشم آملی: معیار مجتهد دوم در غیر نماز و در نماز نسبت به مستثنیات لاتعاد
نقول: تحلیل این تعلیقه. به تقلید ظریقی نکاه کرده و اقتضای قواعد را دیده است.
3. تعلیقه آقای سیستانی: موافقت با سید در فتوا لکن احتیاط در اقتصار بر اکتفا در اعمالی جهل قصوری در آن موارد معفو است مانند: ... و اما آن چه حتی جهل قصوری ضرر می زند اکتفا به فتوای مجتهد اول نکند.
خصوصیت این تعلیقه
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 49
بحث موضوع قضا چیست؟ بعداً میآید.
1.3.4 : الاجزاء نسبت به احکام ظاهریه
1. جایگاه بحث و اهمیت آن
2. حدود مساله و اطراف آن اتیان به هر مأموربهی موجب سقوط امر آن است.
توضیح محل نزاع - مراد از کشف واقع - کشف واقع یا تبدل حجت
عدم جریان بحث در احتیاط. فتأمل
عدم جریان بحث در اصول عقلیه چون لاتتضمن حکماً
عدم فرق بین مقلد و مجتهد
عدم فرق بین شبهات و اصول جاری در شبهات
3. اصل مرجع