header

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 81

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

تعریف واجب مطلق و مشروط بر اساس کفایة الاصول
مشروط بودن نفس وجوب - نتیجه ظاهر خطاب - نظریه یا فرضیه رقیب
مشروط بودن واجب و مطلق بودن و فعلی بودن وجوب
( قید هیات نه ماده - یا قید ماده نه هیات)
نسبت به شیخ انصاری - مخالفت محقق نایینی با این نسبت.
قید ماده: 1. مقرّب یا دلیل آن 2. مبعّد آن، ظاهر خطاب
بر مبنای وضع عام و موضوع له و مستعمل فیه عام مشکلی نیست.
خصوصیت از قبل استعمال - پاسخ های دیگر - تهافت در کلام محقق خراسانی

اصول فقه کاربردی قضایی جزایی - دانشگاه رضوی [مقطع دکتری] (1402-1403) - جلسه 9

ادامه تطبیق سابق
گفتگو از کارکرد گرایی و اسم گرایی
تغییر کارکرد در شتر در دیه
تغییر فرآیند تولید در حله
مثال های دیگر

تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 19

تفسیر قرآن کریم (1403-1404)

تفسیر آیات 87 الی 102 سوره بقره
1. ایدناه بروح القدس آیه 87
روح القدس چیست؟ 2 روح القدس یکی خاص پیامبر و ائمه و الان کنار امام زمان و دیگری عام برای همه انبیاء - وجود
2. بیاناتی در مورد روح القدس - خطبه 18 و 201 از نهج البلاغه راجع به تبعیض در اخذ به دین
3. بیاناتی راجع به قلب - وقالوا قلوبنا غلف (آیه 88)
اشکالی ناوارد بر صنع قرآن - با دو جواب مرکز ادراکات: عقل ؟ مغز؟ روح به قلب؟

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 50

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

فی الاصل الذی یرجع الیه عند الشک - بیان اقتضاء القاعده الاولیة فی المساله
محقق نایینی: عدم اجزاء در موضوعات و احکام - قول به اجزاء یستلزم التصویب - قول به تصویب در موضوعات گرچه اجماع بر بطلان آن نیست لکن خلاف ظاهر ادله اش است مانند خلاف ادله طرق که ظهور در طریقیت دارد - بر فرض ضیق خناق و لزوم التزام به سببیت از آن اجزاء در نمی‌آید نهایت مصلحت سلوکیه می شود.
مگر دلیل خاص داشته باشیم مثل باب قضاء فی الجمله
محقق خویی: لزوم تفصیل بین طریقیت و سببیت در باب امارات و حجج مگر دلیلی بر خلاف دلالت کند.