header

تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 17

تفسیر قرآن کریم (1403-1404)

تفسیر آیات 83 الی 86 از سوره بقره باز هم بنی اسرائیل
اخذ میثاق از آن ها و شکستن آن توسط آن ها
موضوعات مورد میثاق:
1. لاتعبدون الّا الله 2. بالوالدین احسانا و ذی القربی و الیتامی و المساکین 3. قولوا للناس حسنا
4. اقیموا الصلاة 5. آتوا الزکاة 6. لاتسفکون دمائکم
7. و لاتخرجون انفسکم من دیارکم
نکات اجتماعی و معرفتی این فقره:
1. یک امت یا جامعه چگونه سقوط می کند تا جایی که از ارزش های مسلّم انسانی نیز اعراض می کند و زیر پا می گذارد.
2. مقارنه احسان با توحید
3. نگاه فراملی و دینی در این فرامین - تفسیر والدین به رسول الله صلی الله علیه و آله و امیر مومنان علیه السلام - ذیل آیه 36 سوره نساء از امام باقر و صادق علیهما السلام تفسیر نورالثقلین 479/1
4. نگاه فرد واحد به جامعه 5. تبعیض در ایمان و عهد و...

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 73

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

انکار تاکید و اثبات آن از سوی برخی - روح حکم وجود دارد پس دعوا چه ثمره دارد؟
مقایسه دو نمونه 1و3 با نمونه 2 - برخی تعابیر دلالت بر واقعی بودن نزاع دارد - کلام میرزای قمی و نقد آن
تقسیمات مقدمه و اقسام آن:
1. داخلیه و خارجیه 2. عقلیه و شرعیه و عادیه
3. مقدمه وجود و صحت و وجوب و علم
4. شرط متقدم و مقارن و متاخر
هدف از بیان تقسیمات مقدمه واجب چیست؟ و مهم پرداختن به تقسیم اخیر است.
سبب - شرط - عدم المانع - معدّ و کلام شهید ثانی

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 80

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

تصریفاتی برای واجب مطلق و مشروط ارائه شده است.
تعریفات لفظیه و شرح الاسم است.
بررسی کلام خراسانی تعریف اشیاء ممکن نیست. لکن نباید راه تفریط طی کرد لزوم دقت در تعاریف نهادهای حقوقی و مالی - عناصر شماری راه صحیح علمی است.
تفاوت شرح الاسم با تعریف لفظی - اولی در وقت سوال از ماهیت است ولی دومی در تفسیر لغوی است.
اصطلاح جدیدی از دانشیان اصول در مورد این دو واژه نیست.
وصف اضافی و نسبی است.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 60

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

تعلیقات ذیل مساله 35:
1. حاشیه کاشف الغطاء: بل و لو کانا مختلفین و کان من قلده هو الافضل(این حاشیه توضیحی و مرحوم سید یزدی نیز با آن مخالف نیست)
2. اشکال که تقیید خصوصیت ایجاد نمی‌کند چون تقلید طریقیت محضه دارد.
3. حاشیه توضیحی مرحوم میلانی: اگر مجتهد مورد نظر افضل بود
4. حاشیه مرحوم بجنوردی: معرفت شخص مجتهد لازم نیست
5. معیار تطابق با من یجوز تقلیده فی الحال است - تطبیق معیار نیست.
6. تفاوت بین صورت اختلاف یا علم به اختلاف با عدم آن نیز لحاظ گردد.
7. فتوای مرحوم مفتی الشیعه: اگر تقلید التزام باشد و طرف مقید به عدم تقلید از عمرو باشد مفاد متن قابل قبول است.
8. حاشیه محقق عراقی: اگر اعلم به قول مطلق باشد
ادامه توضیحات:
1. مراد از صحّ چیست؟ صح تقلیده؟ صحت اعماله؟ تحقق تقلیده؟
(برداشت ها و نتائج آن قدری متفاوت خواهد شد)
2. مراد از علی وجه التقلید چیست؟ بشرط شیء نسبت به کسی و بشرط لا نسبت به دیگری است؟