header

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 45

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

تحقیق در مساله
1. جواز بدار و عدم 2. اجزاء مطلقا یا عدم اجزاء مطلقا یا نسبت به وقت نه خارج وقت
محورهای تحقیق:
1. رفتار عرفی با ادله در مقابل رفتار صناعت محور در مساله
توضیح: ملاحظه اضطراری بودن حکم - تکلیف مضطر بیش از مختار نیست - ملاحظه ذیل دو آیه تیمم در مقابل فرمایش محقق عراقی که ظهور دلیل مبدل بالوضع است و اطلاق دلیل بدل به مقدمات حکمت است.
تقدّم ترکیز به نحو اول بر دوم - کلام محقق عراقی نسبت به اطلاق دلیل بدل نسبت به اجزاء

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 75

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

فرع ششم (المال الذی یؤخذ بحکمه حرام و ان کان الأخذ حقاً)
اختلاف در مساله - مرحوم سید مطلقا حرام می داند - وجه نظر سید بخشی از مقبوله ابن حنظله است که عین و دین را می گیرد.
تأمل محقق اردبیلی در اطلاق مقبوله و شمول آن نسبت به عین خارجی - اشاره به تعلیقه های گذشته که تفصیل داده بودند.
کلام محقق حکیم که مقبوله هر دو را می گیرد. لوازم تحریم مال... .
البته روایت سلطان و قاضی سنی را می گیرد نه هر فاقد شرطی را لکن می توان توسعه داد چون تعلیل به طاغوت شده است. نقد کلام محقق حکیم.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 63

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

شرح مساله 37: اذا قلد من لیس له اهلیة الفتوی ... پیدا شدن اعلم جدید... مفاد این مساله مطابق قاعده و کامل است البته احوط باید به فتوا تبدیل شود. نسبت به اعمال سابق که دارای اثر در آتی است باید منتظر مساله 53 بود. تشخیص اعلمیت فتوا در تطبیق کاری سلیقه ای نیست (تذکر خطر در این باره که در مساله 25 گذشت) اقتراح این جا همان اقتراح ذیل مساله 7 است یا مساله به حال خود بماند با تبدیل احوط به فتوا
شرح مساله 38: انحصار اعلم در 2 یا چند نفر بدون امکان تعیین: احتیاط و الّا تخییر - لزوم ملاحظه مساله 21 طرق تشخیص اعلم با حکم عدم امکان تشخیص - اقتراح همان که در ذیل مساله 21 گذشت.

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 55

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

ردّ نقد چهارم محقق نایینی بر محقق خراسانی
تفاوت لسان اصول با امارات - ردّ نقد پنجم محقق نایینی بر خراسانی از محقق اصفهانی: تفاوت بین باب صلاة و طهارت مغسول به طهارت ظاهریه - کلام تهذیب الاصول
اقول: کلام اصفهانی منقوض است به کسی که با آب ظاهر الطهارة وضو بگیرد یا غسل کند و نماز بخواند؟
مگر گفته شود در این جا دلیل خاص بر لزوم اعاده داریم!
اقول: آیا واقعا لسان ادله اصول عملیه توانایی اثبات حکم ظاهری دارد؟
اگر دارد ظاهری عذری است یا بیشتر.
انقلاب واقع بیانی بیشتر اقوی می‌خواهد. فهم عرفی نیز بیش از این نیست. لسان همه ادله را نیز باید دید.