header

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 66

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

مسائل 40 و 41 و 45
چهار فرع:1. اذا کان فی عمله بلا تقلید مدة مع العلم بالمطابقه للحجة الفعلیة
این مساله مطابق قاعده است چه بدون تقلید و یا با تقلید باطل بوده است.
2. بدون تقلید بوده یا با تقلید باطل با عدم علم به مطابقت در این جا باید قدر متیقن را قضا کند به حکم قاعده علم اجمالی و انحلال آن به اقل متیقن و اکثر مشکوک. پس اصل قضا مسلم و قدر متیقن لازم است.
اختلافات در قضا و موضوع آن نیز این جا اثری ندارد در قضا اختلاف است که:
1. به امر جدید است یا نه
2. موضوع آن فوت است یا عدم اتیان
3. استصحاب عدم اتیان نسبت به احراز فوت مثبت است یا نه

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 72

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

وجوب شرعی مقدم مفید تاکید نیز نیست چون قانون گذار واحد است.
عدم دلالت عقل، نقل و عرف بر وجوب شرعی مقدمه.
به دلالت التزام - حتی بر مبنای توسعه آن- نیز از وجوب ذی المقدمه وجوب مقدمه انتزاع نمی شود.
سند انکار: لغویت و نبود دلیل
بالاتر از این آیا واقعا نزاع جدی و واقعی است؟
کار به برخی تعابیر نداریم. مساله توان تحمل نزاع واقعی ندارد.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 89

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

نکته اخلاقی و معرفتی - الا اخبرکم بالفقیه حق الفقیه من لم یرخّص الناس فی معاصی الله و لم یقنطهم من رحمة الله...
اخبار بالمعنی الاعم و بالمعنی الاخص - قوت لایموت نام رساله میرزای قمی و سید یزدی الذریعة205/17
امانت دار بودن فقیه - کلام امیرالمومنین علیه السلام - کلام میرزای قمی - ممنوعیت احتیاط ناموجّه در: 1. فرآیند استنباط 2. بیان مستنبِط 3. اجرای مستنبط
الاقتراح متعلق به مسائل 48 و 58 و 69
تبصره نسبت به حکم حکومی و حکم مبتنی بر مصلحت

تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 18

تفسیر قرآن کریم (1403-1404)

فتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض. سوره بقره آیه 85
اقسام تبعیض:
1. تبعیض در معرفت
2. تبعیض در ایمان
3. تبعیض در عمل شخصی
4. تبعیض در تحقیق دین
مرض مسری و همیشگی
عوامل تبعیض:
1. جهل و عدم فهم جامع دین در نظام حلقوی و هرمی
2. منفعت طلبی و راحت طلبی (گردانندگان سقیفه)
تبعیض آگاهانه و ناآگاهانه. تبعیض خفی و آشکار
3. تعصب و لجاجت
گزارشی از آیات 87 تا 103 لطیفه ای در آیه 102