فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 59
ادامه نقل تعلیقات وارد بر مساله 34 - نقد اخذ به احوط قولین به عنوان تقلید - حاشیه محقق حکیم در تفاوت بین تقلید ابتدایی و عدول که در اول احتیاط است و در دوم فتوا است؟!
تحقیق و اقتراح: نظر ماتن بیان واقع برای همه مقلّدان است یا نظر خود را بیان میکند؟
بیان اقتراح مساله 34
مساله 35: اشتباه در تطبیق و بیان سه صورت - در یک صورت اشکال ندارد.
1. اشکال با توجه به مساله 13 - لزوم توجه به مساله 8
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 56
درس اخلاق: و لا تقف ما لیس لک به علم - ان السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسئولا.
چرا جمعیتی با این جرأت پیدا می شود! فقط از ابلیس قدر قدرت بر می آید و بس.
بیان رأی مختار نسبت به اجزاء و عدم در اصول عملیه
1. لزوم ماهیت شناسی احکام ظاهری و امر رایج در میان عقلاء
2. ترکیز بر لسان ادله مبیّن اصول عملیه
شارع اعتباراتی را اعتبار کرده است که مکلف گاه به آن ها راه پیدا می کند و گاه راه پیدا نمی کند.
برای رفع تحیر اصولی را برای شاک جعل می کند اصول عملیه عذریه لا کشفیه طریقیه علمیه بنابراین اجزاء بیان زائد می خواهد.
اصل - ارتکاز و... موافق عدم اجزاء
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 70
شرح مساله 43 - افتای غیر اهل و قضای غیر اهل
ابهامات مساله
صورت تقاص و صورت امکان اذن از فقیه را مرحوم سید بیان نکرده است.
یادکرد از تعلیقه ها بر متن:
1. مراد از غیر اهل: غیر مجتهد است ولی غیر جامع سایر شرائط تصدی منصب حرام است نه افتاء
تأمل در حرمت افتاء مطلقا بلکه بقصد عمل غیر
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 60
ادله اجزا در امارات - چند تذکر:
1. مبانی در کیفیت جعل امارات در نظر به اجزا و عدم اثر می گذارد.
2. بحث در وقت نبود قرینه خاصه است - بحث اصولی و کلی است نه فقهی و جزیی
3. ممکن است برخی ادله در برخی فرض ها نیاید
حدود ده دلیل که به برخی اشاره می شود:
1. اماره دوم مزیتی بر اماره اول نداردو
2. اماره دوم نسبت به اعمال گذشته منجزیت ندارد.
3. حجیت دائر مدار وصول است و اماره دوم نسبت به اعمال ماضی واصل نشده است.
4. عدم اجزا منافات با یسر و تسهیل و موجب حرج است
5. اطلاق مقامی (سکوت) ادله از پیش آمد کشف خلاف
6. رویه عقلا و فهم عرفی بر اجزا است.