header

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 88

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

خلاصه مباحث مطرح شده در مورد توجه تکلیف به صبی
1. لزوم تعلم بر صبی حتی لایفوت منه شیء فی وقته.
2. این لزوم با حدیث رفع قلم برداشته نمی شود و الّا مستلزم برخی محذورات است.
3. لزوم تعلم طریقی است و احکام واجب طریقی را دارد.
4. مساله اختصاص به واجبات ندارد در محرمات نیز جاری است البته طریقی است با لوازم خودش.
5. وضعیات در صبی جاری است و حدیث رفع قلم در مورد آن ها جاری نیست.
6. مسائلی مانند حدود و قصاص از فرض لزوم خارج است.
7. در مورد صبی احیانا تعزیر و تادیب وجود دارد.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 108

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

ادامه تعلیقات:
کاشف الغطاء: در الاحکام التی تلحق الفعل باعتبار مباشرته معیار تکلیف ولی است و احکامی که به ذات فعل مربوط است معیار تکلیف میت است.
برخی مخالفت ها با متن سید در بحث معیار برای ولی میت:
1. معیار مطلق تکلیف ولی است
2. تفصیل بین وصف ذات فعل و وصف فاعل
3. برخی تفصیلات دیگر
برخی نکات مثل بیان تفاوت وکیل با وصی یا ولی - بحث قصد قربت.
اقتراح در مساله - تفاوت وکیل و عامل از غیر با وصی و مستاجر - بیان حکم ولی

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 78

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

2. عدم لزوم وحدت زمانی ما به الاعتبار یا معتبر
3. موارد وقوع شرط متاخر یا تقدم مسبب بر سبب امور ذیل است:
در مثل غسل جمعه می توان گفت: شارع توسعه در جعل داده - هیچ قاعده ای منخرم نشده و هیچ شرط متاخر یا تقدم مسبب بر سبب رخ نداده است.
در زکات فطره نیز همی گونه. نیت اقراض هم لازم نیست
در صوم مستحاضه آن چه هست معتبره علی بن مهزیار است با این عبارت... . در این جا نیز هیچ خرق قاعده ای رخ نداده است.
در اجاره فضولی...

فلسفه فقه (داشگاه رضوی 1403-1404) - جلسه 8

مشهد مقدس - دانشگاه علوم اسلامی رضوی
جلسه هشتم دکتری فلسفه فقه
25 دی 1403
بیان موضوع و تشخیص مصداق، فقیه یا عرف
ادامه جلسه قبل
براساس فقه و عرف صص353 تا 392
همراه با ارائه کنفرانس با عنوان ماهیت اجتهاد، حکم شناسی و موضوع شناسی از کتاب فقه و مصلحت صص 235 تا 244