header

تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 20

تفسیر قرآن کریم (1403-1404)

ادامه تفسیر آیات 87 الی 103 - نکاتی افزون در مورد روح القدس - روح الامین
نکته آیه 93 و اشربوا فی قلوبکم العجل بکفرهم عجل به محبت گوساله ترجمه شده است! در حالی که بیان آیه چیزی فراتر است و اتحاد محبّ و محبوب را می‌رساند!
نکته آیه 96: و لتجدنهم احرص الناس علی حیوة
تقسیم یهود به یهودیت موسوی ( مانند عبدالله بن سلام هر چند با مولا بیعت نکرد یا در جنگ همراهی نکرد ( وشهد شاهد من بنی اسرائیل احقاف/10 در مورد مثل این فرد است. و یهودیت منحرف و لجوج و صهیونیست.
نکته آیه 102: واتبعوا ما تتلوا الشیاطین علی ملک سلیمان
احتمالات در آیه

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 77

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

درس اخلاق: الا اخبرکم بالفقیه حق الفقیه - من لم یرخص الناس فی معاصی الله... و لم یدع القرآن رغبة عنه الی ما سواه
جریان تمسک به قرآن و اخبار و مدیریت رابطه این دو و عقل از ظرائف امور است.
مدیریت با ملاحظه هر دو و البته اشراف بر تراث روایی به علاوه مجال دادن به عقل مفسِّر
تحقیق در مساله:
1. اختیار تحلیل سلیقه ای و دل بخواهی نیست. لزوم ملاحظه واقع و محیط عقلاء و... .
2. زمان اعتبار و معتبر می تواند متعدد باشد.

فلسفه فقه (داشگاه رضوی 1403-1404) - جلسه 7

مشهد مقدس - دانشگاه علوم اسلامی رضوی
جلسه هفتم دکتری فلسفه فقه
25 دی 1403
بیان موضوع و تشخیص مصداق، فقیه یا عرف
ادامه جلسه قبل
براساس فقه و عرف صص353 تا 392
همراه با ارائه کنفرانس با عنوان گستره اجتهاد و فقه از فقه و مصلحت صص 224 تا 235

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 102

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

دفاع از نظریه اجزاء مطلقا یا نظریه تفصیل (نظر ماتن)
نظریه دوم (عدم اجزاء) با توجه به طریقی بودن تقلید قوی است لکن وجوهی فقیه را به نظر اول یا سوم سوق می دهد:
1. ارتکاز و سیره ... کلام صاحب جواهر در ردّ سید عمیدی
2. مساله سطوح گوناگون دارد و عسر و حرج را نباید نادیده گرفت. حرج هم جاری پس از حکم نیست تا گفته شود حرج شخصی می شود.
3. فتوای دوم نیز ظن است و گاه اضعف از قبلی
4. برخی اقتضای دوام دارد ( کلام صاحب جواهر)