فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 36
شرح مساله 67 از اجتهاد و تقلید
1. احکام فرعیه عملیه
2. موضوعات مستنبطه شرعیه
3. موضوعات معقد و مشبک
عدم تقلید در :
1. اصول دین 2. مسائل اصول فقه 3. مبادی استنباط مانند: نحو و صرف 4. موضوعات مستنبطه عرفیه و اغویه
5. موضوعات صرفه
1. علم رجال 2. درایه 3. علوم حدیث 4. معارف دین از مسائل علم کلام و غیره
مثال شیخ انصاری که سرپرستی فقیه از چه باب است؟
1. حجیت 2. نیابت 3.وکالت و بیان اثر هر گزینه.
این مورد از مورد تقلید است یا عدم؛ از کدام تعینات از آن ها است؟!
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 47
1. تشخیص حکم و تشخیص موضوع و متعلق و مصادیق این ها در احکام قضایی و حکومی به دست حاکم و قاضی است.
2. بیان حکم و مفهوم موضوع و متعلق در مخترع شرعی و مستنبط از نص و دارای پایگاه در اجتهاد و مورد تعبد شارع به دست مفتی است.
3. مفهوم سازی و تشخیص مفهوم عرفی(چه بسیط و معقد)به دست عرف است.
4. تعیین مصداق برای موضوع و متعلق در حکم شرعی در اختیار نهادی است که برای مقلد اطمینان یا علم می آورد.
اقتراح مساله 67
غیر واقعی بودن نزاع در بخش معظمی از مساله در نهایت کار.
پاسخ به پرسش های درسی (1404-1405) - جلسه 3
درس خارج فقه
درس خارج اصول
درس خارج تفسیر
و ...
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 17
مساله 60 - ابهامات و توضیحات
1. ان امکن تاخیر الواقعه یجب ذلک (چرا احتیاط گفته شده)
2. یجوز الرجوع الی مجتهد آخر الاعلم فالاعلم (یجوز یا یجب؟)
3. یجوز العمل بقول المشهور بین العلما( چرا یجوز- مشهور بین علما آیا از مشهور زنده ها یا زنده ها و مرده؟)
4. و اذا عمل بقول المشهور... فعلیه الاعادة (چرا عدم اجزا را فقط در این بند فرمود؟ - اگر مجتهدش قائل به اعاده و قضا نیست چطور؟ مگر جناب سید نظر خودش را می گوید؟)
5. آیا اوثق الاموات به معنای اعلم اموات است؟
6. آیا یعمل بظنه دال بر وجوب است؟ خبر در مقام انشاء است؟
7. و علی التقادیر آیا به همه می خورد؟ چرا در وسط متن نیز گفته شده است؟ به علاوه اگر مجتهدش نظر به اجزاء دارد چطور؟
مساله 13 و 63 نیز با این مساله مرتبط است.