header

تفسیر قرآن کریم - سوره مبارکه بقره (1404-1405) - جلسه 6

تفسیر قرآن کریم - سوره مبارکه بقره (1404-1405)

نکات از آیه 114راجع به آوردن توریست به مساجد و اماکن با این که ادخال جنب، حائض و نجس (عین نجس) به این اماکن است.
در فرض وجود مصلحت اهم و نبود آن.
این آیات در ردّ اندیشه فرزند داری خداوند است!

مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 28

مقصد اول اصول فقه (1404-1405)

تشخیص نوع حیثیت کار آسانی نیست و شاهد آن اختلاف محقق نایینی و خویی است.
نظریه تحقیق:
در احکام مستفاد از عقل چون حاکم در این باره وجدان خود ما است وضعیت روشن است.
حدود حیثیت با مراجعه به عقل حاکم به اصل محمول و حکم روشن می‌شود.
در احکام مستفاد از نصوص هرگاه حیثیت مورد تنصیص واقع شود مرجع عرف مخاطب نص است که آیا حالت صغرا و کبرا دارد یا نه؟
مانند: روایت امام علیه السلام - واسطه در عروض - قاعده - حیثیت تقییدی - در دعوای محقق نایینی و محقق خویی حق با نایینی است.
البته محقق نایینی در تعبیر به واسطه در ثبوت در مثل لاتشرب الخمر لاسکاره اشتباه کرده است فرض شک در علیت و حکمت و حکم آن.

مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 12

مقصد اول اصول فقه (1404-1405)

حکم الشک فی کون واجب نفسیاً او غیریا؟
کم فایده بودن اصل بحث به دلیل قلت مورد یا عدم لکن در جوانب آن بحث های مفیدی صورت می‌گیرد.
بررسی از جهت اصل لفظی - اصل عملی و غیر این دو
تتبع؛
1. محقق خراسانی: اطلاق هیأت مقتضی نفسی بودن واجب است
2. شیخ انصاری مدلول هیأت را معنای حرفی می داند . آن را غیر قابل برای اطلاق و تقیید می بیند.
اطلاق به معنای شمول نیست بلکه تعیّن فردی خاص از دو فرد یا چند فرد است.
3. محقق اصفهانی: تعیّن واجب نفسی را قبول دارد لکن نه از باب بیان آخوند.

فلسفه قواعد فقهیه (1404-1405) - جلسه 7

بیان تفاوت رفتار فقیه در استنباط با قواعد منصوص و مصطاد و تعلیمی
همچنین تفاوت رفتار با قواعد مستند به نقل، مستند به عقل، مستند به بنای عقلا و اجماع
تمرکز بر مفاهیم تصوری در برخی موارد و عدم تمرکز در برخی موارد دیگر
قدر‌متیقن گرفتن از ادله لبی همیشه صحیح نیست
گاه با پیشینه کاوی، واکاوی و پسینه کاوی شک برطرف میشود
عدم صحت اطلاق گیری از ادله نقلی امضایی