خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401)
جلسه 27- در تاریخ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
چکیده نکات
مرجعیت اراده منافات با تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و امکان فهم فی الجمله آن مصالح و مفاسد و استفاده از آن در استنباط ندارد.
مخالفت اشاعره و تابعان معاصر ایشان با این نظریه.
شریعت در دو معنا به کار می رود:
1. شریعت بالمعنی الاعم که مساوی با دین با همه گزاره های آن است.
2. شریعت بالمعنی الاخص که به معنای احکام با همه اقسام آن است.
در تفسیر حکم بیان های مختلفی وجود دارد مثل:خطاب الله المتعلق بافعال المکلفین بالاقتضاء او التخییر او الوضع
- اشاعره
- تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
- مقدمه واجب
- حسن و قبح
- حکم الاهی
- دین
- تفسیر حکم
- اراده شارع
- حکم حکومتی
- شریعت بالمعنی الاعم
- شریعت بالمعنی الاخص
- ماهیت حکم
- مبادی تصوریه اصول فقه
- اشاعره و عدل
- اراده گرایی حکم
- خطاب الشرع المتعلق بافعال المکلفین بالاقتضاء او التخییر او الوضع
- تفسیر مشهور از حکم
- حکم ولایی
- حکم اولی و ثانوی
- اراده گرایی
- ملازمت جامعیت شریعت با جامعیت فقه و اصول فقه
- مناطات حکم
- عدل و ظلم
برچسب ها:
چکیده نکات
مرجعیت اراده منافات با تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و امکان فهم فی الجمله آن مصالح و مفاسد و استفاده از آن در استنباط ندارد.
مخالفت اشاعره و تابعان معاصر ایشان با این نظریه.
شریعت در دو معنا به کار می رود:
1. شریعت بالمعنی الاعم که مساوی با دین با همه گزاره های آن است.
2. شریعت بالمعنی الاخص که به معنای احکام با همه اقسام آن است.
در تفسیر حکم بیان های مختلفی وجود دارد مثل:خطاب الله المتعلق بافعال المکلفین بالاقتضاء او التخییر او الوضع
نظر شما