خارج فقه القضا (1400-1401)
جلسه 59- در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
چکیده نکات
نمیتوان از سویی قایل به انقلاب (ذوالید را مدعی و طرف مقابل را منکر قرار دادن) شد و ذوالید را خلع ید نکرد و مال را از او نگرفت.(بیان مساله و ملازمه)
نقل نقد محقق بجنوردی بر عراقی به قرار ذیل: وقتی ید اماره و استصحاب اصل عملی است باید ید مقدم بر استصحاب باشد پس نباید ذوالید خلع ید شود.
نقد نقد محقق بجنوردی: محقق عراقی بدان نکته توجه دارد لکن میفرماید: وقتی انقلاب را میپذیرید باید به لازم آن هم پای بند باشید.البته مطلق گرایی های موجود در کلمات قابل نقد است.مثلا قول به تقدم ید به طور مطلق بر استصحاب یا تقدم استصحاب مطلقا بر ید مشکل دارد.(توضیح)
- محقق بجنوردی
- امارات قانونی
- سیستم دلائل آزاد
- سیستم قضایی اسلام
- اماریت ید
- تعارض اقرار و ید
- اقرار با امتداد منافی
- انقلاب دعوا
- اقسام ید
- تعارض ید و استصحاب
- انقلاب دعوا در کشاکش استصحاب و ید
- سخن مشهور
- خلع ید ذوالید
- کلام محقق عراقی
- نقد اطلاق گرایی در مساله
- تفاوت اقسام ید
برچسب ها:
چکیده نکات
نمیتوان از سویی قایل به انقلاب (ذوالید را مدعی و طرف مقابل را منکر قرار دادن) شد و ذوالید را خلع ید نکرد و مال را از او نگرفت.(بیان مساله و ملازمه)
نقل نقد محقق بجنوردی بر عراقی به قرار ذیل: وقتی ید اماره و استصحاب اصل عملی است باید ید مقدم بر استصحاب باشد پس نباید ذوالید خلع ید شود.
نقد نقد محقق بجنوردی: محقق عراقی بدان نکته توجه دارد لکن میفرماید: وقتی انقلاب را میپذیرید باید به لازم آن هم پای بند باشید.البته مطلق گرایی های موجود در کلمات قابل نقد است.مثلا قول به تقدم ید به طور مطلق بر استصحاب یا تقدم استصحاب مطلقا بر ید مشکل دارد.(توضیح)
نظر شما