مقدمه اصول فقه (1402-1403) - مقدمه اصول فقه (1402-1403)
جلسه 92- در تاریخ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
چکیده نکات
در معنای تقرب و داعی و ما یلزم فی العبادة حصول تقرب به قصد امتثال امر و بحث در دیگر انگیزها مثل انتفاع به ثواب عمل - خلاص از عقاب - شکر نعمت ها - استجلاباً لمزیدها - حیاء از خداوند - حبّ الاهی - تعظیم او - لکونه اهلاً للعبادة - لکون الفعل ذا حسن و ذا مصلحة- جلب منافع دنیوی.
شهید اول: لکونه اهلاً للعبادة به اجماع درست است.
غایت ثواب و عقاب و بقیه به اجماع باطل است ولی من میگویم: صحیح است چون غرض فی الجمله حاصل است به علاوه در نصوص دینی مرغبات و مرهبات آمده است.
کلام محقق خراسانی: تقرب به قصد امتثال به ادراک عقل است بقیه معتبر در عبادت نیست.
نقول: عبادیت عمل از ناحیه قصد فاعل نمیآید
بررسی مساله از منظر عقل و نقل.
- القوائد و الفوائد
- اصول فقه دور دوم
- مقصد دوم در کفایه
- مقصد دوم در اوامر
- دور دوم اصول
- صیغه امر
- اطلاق صیغه امر و وجوب توصلی
- صیغه امر و توصلی و تعبدی
- معنای تقرب
- ما یلزم در عبادیت عمل
- حصول تقرب به قصد امتثال امر
- عبادت و خلاص از عقاب
- عبادت و جلب منافع دنیوی
- کلام شهید اول و قصد عبادت
- عبادت و حب الاهی
- لکونه اهلاً للعبادة
- عبادت و عقل و نقل
برچسب ها:
چکیده نکات
در معنای تقرب و داعی و ما یلزم فی العبادة حصول تقرب به قصد امتثال امر و بحث در دیگر انگیزها مثل انتفاع به ثواب عمل - خلاص از عقاب - شکر نعمت ها - استجلاباً لمزیدها - حیاء از خداوند - حبّ الاهی - تعظیم او - لکونه اهلاً للعبادة - لکون الفعل ذا حسن و ذا مصلحة- جلب منافع دنیوی.
شهید اول: لکونه اهلاً للعبادة به اجماع درست است.
غایت ثواب و عقاب و بقیه به اجماع باطل است ولی من میگویم: صحیح است چون غرض فی الجمله حاصل است به علاوه در نصوص دینی مرغبات و مرهبات آمده است.
کلام محقق خراسانی: تقرب به قصد امتثال به ادراک عقل است بقیه معتبر در عبادت نیست.
نقول: عبادیت عمل از ناحیه قصد فاعل نمیآید
بررسی مساله از منظر عقل و نقل.
نظر شما