header

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 15

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

درس اخلاق - نکات خطبه متقین : منطقهم الصواب
بحث اول شرح مساله 59 با 5 تعارض:
1. نقلین - تساقط
2. بینتین - تساقط
3. نقل و سماع - تقدم سماع
4. ما فی الرسالة با سماع - تقدم سماع
5. ما فی الرسالة با نقل غیر - تقدم ما فی الرساله با امن از غلط
بحث دوم: با فرض اعتبار این طرق لولا التعارض و بعد از تحقق واقعی این ها نه مثل ما فی الرساله قبل از ملاحظه
بحث سوم: مرجح عارضی از خارج وجود نداشته باشد مانند: نقل دوم و اول با احتمال عدول
تعلیقه ها:
1. موارد مختلف است
2. اطمینان حاصل از مبادی عقلائیه معیار است
3. تقدم اوثق 4. تخییر با تساوی نه تعارض
5. تقدم رساله اگر بخط خودش باشد
6. ...

تفسیر قرآن کریم - سوره مبارکه بقره (1404-1405) - جلسه 3

تفسیر قرآن کریم - سوره مبارکه بقره (1404-1405)

ادامه تفسیر آیات 111 الی 113
حدیث منقول از امام رضا علیه السلام فصل الخطاب بحث در لزوم ولایت و حبّ آل محمد علیهم السلام با عمل صالح است.
تفسیر آیه 114 عاقبت دنیوی و اخروی ساعیان در منع و تخریب مساجد.
بیان یک شبهه و پاسخ آن اظلم نسبی است.
معنای منع از ورود کفار به مساجد الّا خائفین - ترکیب آیه و یادکرد از اشتباه جوامع الجامع در این باره
آیه 12 از سوره انعام و 140 از سوره بقره حکم ورود مشرکان و کفار (توریست و غیر توریست) به مساجد

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 18

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

عمده سوال و ابهام مربوط به ترتیبی است که جناب سید یزدی صورت داده است.
مساله در فرض وجود فتوا از اعلم است لکن مقلد خبر ندارد و الّا با فرض نبودن فتوا از اعلم حکم مساله اخذ از فالاعلم است حتی اگر احتیاط نیز ممکن باشد.
تعلیقات: به بخشی از تعلیقات اشاره شد در بحث قبل با این همه:
1. اگر در معرض وصول نبود با وقت حاجت مخیر است بین
احتیاط و رجوع به فالاعلم و صبر کند اگر هیچ یک از این سه راه میسر نبود:
در فرض دوران بین محذورین مخیر است و در غیر این فرض امتثال ظنی مقدم است.
اقوی الظنون - البته اگر شک در اصل تکلیف دارد فهو فی سعة.
نقد این تعلیقه:
الف. ناهمسویی در فرض
ب. واگذاری اجرای اصول عمیه به مقلد
ج. عدم تعرض به سائر طرق
2. تعلیقه هایی که در واقع بر می گردد به اختلاف با سید در اصل تقلید از اعلم یا شرائط آن
3. محقق خویی و حکیم از پیش کشیدن انسداد و کشف و حکومت