header

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 7

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

کون الامر بید المدعی در محدوده متعارف - دفاع از حاشیه مرحوم سید مهدی شیرازی البته تقید ضرر به کونه غیر متعارف
نسبت دعوای دوم گفته شده:
1. فیه اشکال بل منع
2. اعتبار اعلمیت خلاف اطلاق مقبوله و اجماع است
3. اگر دعوا به خاطر نزاع در حکم شرعی نیست اعلم بودن وجهی ندارد.
اقول: به دعوای سوم بر می‌گردد.
نسبت به دعوای سوم در مساله 68 صاحب عروه می‌فرماید: الاحوط اعلم در بلد یا غیر تا جایی که حرج نباشد.
ولی از قید ضرر ساکت است. حواشی دیگری نیز وجود دارد در ذیل مساله حاضر و مساله 68

مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 18

مقصد اول اصول فقه (1404-1405)

مثوبات و عقوبات به تفضل است یا استحقاق؟
شرح مساله و بیان تفاوت این مساله با مساله قبل و اشتباه برخی در این باره
جمعی مثل معتزله به استحقاق و جمعی دیگر به تفضل
کلام محقق خویی: نزاع لفظی است و الّا استحقاق به مثل استحقاق اجیر را کسی نمی‌گوید!
نقد کلام ایشان و محقق اصفهانی.
مسلک استحقاق خلاف عقل و نقل - بیان عقل و نقل - حدیث نبی مکرم صلی الله علیه و آله و امام سجاد علیه السلام - کلام محقق بروجردی
وجه تعبیر به اجر در آیات و روایات از کمال لطف الاهی است.
مسلک سوم که عدم اعطای رحمت و مزد و جنت لایق خداوند نیست.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 25

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

درس اخلاق - ادامه شرح خطبه متقین(همام)
منطقهم الصواب - اسباب منطق باطل و خطا
1. انگیزه های فاسد نفسانی مانند حسادت،حقارت و...
2. انگیزه های ایدئولوژیک و مقدس نما
برخورد بصریون شیعه با یونس بن عبدالرحمن!
ادامه نکات تبیینی در ارتباط با مساله 62
تعلیقه ها:
بر جزء اول مساله 62 تکرار تعلیقه ها بر مساله 8 است.
و بخشی از تعلیقه ها بر جزء دوم مساله تکرار تعلیقه های مساله 12 است.
و برخی جدید می‌نماید. مانند: تعلیقه بر جزء دوم به...
اخذ به احتیاط تقلید نیست...

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 8

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

تحقیق در مساله 56 - صور مراجعه به مجتهد
1. برای محض استفتا مراجعه می‌کنند(خارج از کلام ماتن است و احکام خاص خود را دارد)
2. چون اهل خبره به موضوع و مصداق و کارشناس است مراجعه می‌کند. (این مورد نیز خارج از فرض ماتن است و موارد آن زیاد است)
3. برای احقاق حق و فصل خصومت و قضاوت مراجعه می‌کنند لکن منشأ اختلافشان اختلاف در حکم شرعی است. (داخل در کلام ماتن است و مراجعه به اعلم لازم است)
4. مراجعه برای معجونی از اختلاف در حکم و موضوع است(معمولا این صورت در زمانی است که طرفین توجه ندارند) در این حال مراجعه به کسی که الیق و اشد قوة در حل دعوا است لازم است.
اقتراح مساله 56 با توجه به آن چه گذشت.