فلسفه قواعد فقهیه و قواعد فقهیه - جلسه 7
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
فلسفه قواعد فقه جلسه هفتم
فراقاعده
تفاوت فراقاعده با قاعده
فراقاعده بودن عدم عسر و يسر، سهله و سمحه
حنیفیه
انی بعثت بالحنيفية السهلة السمحة
ویژگی های فراقاعده
همراه با کنفرانس دانشجويان
فلسفه قواعد فقهیه (1404-1405) - جلسه 3
مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
نهاد تطبیق
شیوه نامه تشکیل نهاد تطبیق
کمیته فقهی سازمان بورس
کمیته فقهی بانک مرکزی
رابطه قواعد فقه با نظامات شرعی، مقاصد الشریعة و علل و احکام
قواعد فقهی غیر از اینها است
تنها نسبت به علل الشرائع، اگر علت موضوع حکم شرعی باشد قاعده نیز هست
اشاره به روایتی در اینباره
قاعده احترام خون مسلم و عدم طل
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 21
ادامه تعلیقه ها بر مساله 61
2. وجوب بقاء بر اول اگر ثالث فتوایش به وجوب بقا است و الّا وجوب بقاء بر دوم
3. تخییر در رجوع به اول یا دوم چون نسبت علی السویه است
4. حتما بر دوم چون تقلید اول باطل شد و ابتدایی میشود.
بله اگر مجتهد دوم و سوم قایل به جوازند یا سوم قایل به وجوب است مخیر است.
5. بقا بر اول اگر مذهب سوم وجوب است و بر دوم اگر جواز است خالی از وجه نیست. لکن اگر بقا بر اول مستلزم بطلان عمل مطابق رأی دوم باشد آن نیز در مدت زیاد بر رأی دوم بماند.
6. سید حکیم و من تبع ایشان بر اساسی که مناقشه دارد.
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 28
تحقیق در اطراف مساله 64
2. معنای احتیاط مستحب - احتیاط واجب - افتا به احتیاط چیست؟
فقیه یا حجت و امارات و طرق دارد که فتوا به عنوان حکم واقعی بدهد یا ندارد و اصول عملیه که فتوا به عنوان حکم ظاهری میدهد.
وجه فتوا به احتیاط و عدم جواز ترک معلوم است(شک در مکلف به با علم به تکلیف
اما وجه احتیاط مستحب یا واجب؟
نسبت به احتیاط مستحب: مثلا نسبت به روایتی احتیاط را حسن میبیند عقلا و چون شرعا نیز مستحب میداند احتیاط میکند.
بنابراین احتیاط مستحب یعنی استحباب احتیاط یا(حسن احتیاط)
اختلاف در مساله- ادله اثبات:
1. ملازمه 2. برخی آیات و روایات