header

فلسفه قواعد فقهیه (1404-1405) - جلسه 3

مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
نهاد تطبیق
شیوه نامه تشکیل نهاد تطبیق
کمیته فقهی سازمان بورس
کمیته فقهی بانک مرکزی
رابطه قواعد فقه با نظامات شرعی، مقاصد الشریعة و علل و احکام
قواعد فقهی غیر از اینها است
تنها نسبت به علل الشرائع، اگر علت موضوع حکم شرعی باشد قاعده نیز هست
اشاره به روایتی در اینباره
قاعده احترام خون مسلم و عدم طل

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 21

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

ادامه تعلیقه ها بر مساله 61
2. وجوب بقاء بر اول اگر ثالث فتوایش به وجوب بقا است و الّا وجوب بقاء بر دوم
3. تخییر در رجوع به اول یا دوم چون نسبت علی السویه است
4. حتما بر دوم چون تقلید اول باطل شد و ابتدایی می‌شود.
بله اگر مجتهد دوم و سوم قایل به جوازند یا سوم قایل به وجوب است مخیر است.
5. بقا بر اول اگر مذهب سوم وجوب است و بر دوم اگر جواز است خالی از وجه نیست. لکن اگر بقا بر اول مستلزم بطلان عمل مطابق رأی دوم باشد آن نیز در مدت زیاد بر رأی دوم بماند.
6. سید حکیم و من تبع ایشان بر اساسی که مناقشه دارد.

مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 3

مقصد اول اصول فقه (1404-1405)

ردّ وجوب در تدرّج تابع واجب و شرط واجب است چون رابطه موضوع با آن دارد. فعلیت الحکم تساوق فعلیت موضوع
مانند حیات که تدریجی است وجوب نیز تابع آن است.
اشکال بر این ردّ: فعلیت حکم هر چند تابع فعلیت موضوعش است لکن تقارن زمانی این دو لازم نیست،
بلکه تابع جعل شارع است و او می‌تواند تقارن زمانی را به هم بزند.
اشکال بر اشکال و داوری نهایی:
مراحل حکم و مرحله اجرا و امتثال - حق با صاحب فصول است البته با مراجعه به محیط تقنین و عقلا.