مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 3
ردّ وجوب در تدرّج تابع واجب و شرط واجب است چون رابطه موضوع با آن دارد. فعلیت الحکم تساوق فعلیت موضوع
مانند حیات که تدریجی است وجوب نیز تابع آن است.
اشکال بر این ردّ: فعلیت حکم هر چند تابع فعلیت موضوعش است لکن تقارن زمانی این دو لازم نیست،
بلکه تابع جعل شارع است و او میتواند تقارن زمانی را به هم بزند.
اشکال بر اشکال و داوری نهایی:
مراحل حکم و مرحله اجرا و امتثال - حق با صاحب فصول است البته با مراجعه به محیط تقنین و عقلا.
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 25
درس اخلاق - ادامه شرح خطبه متقین(همام)
منطقهم الصواب - اسباب منطق باطل و خطا
1. انگیزه های فاسد نفسانی مانند حسادت،حقارت و...
2. انگیزه های ایدئولوژیک و مقدس نما
برخورد بصریون شیعه با یونس بن عبدالرحمن!
ادامه نکات تبیینی در ارتباط با مساله 62
تعلیقه ها:
بر جزء اول مساله 62 تکرار تعلیقه ها بر مساله 8 است.
و بخشی از تعلیقه ها بر جزء دوم مساله تکرار تعلیقه های مساله 12 است.
و برخی جدید مینماید. مانند: تعلیقه بر جزء دوم به...
اخذ به احتیاط تقلید نیست...
تفسیر قرآن کریم - سوره مبارکه بقره (1404-1405) - جلسه 1
آیات 111 الی 113 سوره بقره و نکات آن و قالوا لن یدخل الجنة الا من کان هوداً ... فی ما کانوا فیه یختلفون
این آیات بر وزان آیات 80 الی 82 است که بحث های آن گذشت.
در قرآن بر مودت اهل مودت تاکید شده است لکن حاشیه امن ایجاد نکرده است.
مدیریت روایات کفایت حبّ با آیات قرآن با دو راه حل:
1. طرد روایات
2. توجیه به گونه قابل جمع
فلسفه قواعد فقهیه (1404-1405) - جلسه 4
مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
تقسیم قواعد به اعتبار گستره جریان به مخصوص شبهات موضوعیه و مخصوص شبهات حکمیه و هردو
تقسیم به اعتبار منشاء
منشاء نقلی و عقلایی
نقلی منصوص و مصطاد
قاعده نما های تعلیمی که برای آسانی محاوره استفاده میشود