مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 18
مثوبات و عقوبات به تفضل است یا استحقاق؟
شرح مساله و بیان تفاوت این مساله با مساله قبل و اشتباه برخی در این باره
جمعی مثل معتزله به استحقاق و جمعی دیگر به تفضل
کلام محقق خویی: نزاع لفظی است و الّا استحقاق به مثل استحقاق اجیر را کسی نمیگوید!
نقد کلام ایشان و محقق اصفهانی.
مسلک استحقاق خلاف عقل و نقل - بیان عقل و نقل - حدیث نبی مکرم صلی الله علیه و آله و امام سجاد علیه السلام - کلام محقق بروجردی
وجه تعبیر به اجر در آیات و روایات از کمال لطف الاهی است.
مسلک سوم که عدم اعطای رحمت و مزد و جنت لایق خداوند نیست.
تفسیر قرآن کریم - سوره مبارکه بقره (1404-1405) - جلسه 5
شرح آیه کریمه 115
و لله المشرق و المغرب ...
1. ارتباط آیات - زمخشری
2. لله هم ملک حقیقی و هم اعتباری
(نقد رد ملک اعتباری که در تفسیر تسنیم هست ج 7 ص 312) و استفاده مهم از ملک اعتباری انگاری
3. توسعه در قبله از جهت مکان و از حیث جهت و بحث فقهی قبله
4. تفسیر وجه الله یوتی منه از امام صادق علیه السلام
مهم ترین پیام آیه: اعطای روی کرد موسع و راه گشا در مسائل و پرهیز از شکل گرایی مفرط است.
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 35
تحقیق مساله 66 از اجتهاد و تقلید
مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 14
اعتبار لوازم ملازمات و ملزومات اماره مثلا با تعیین جهت قبله - جهت پشت به قبله (اثر عقلی) مترتب می شود و آثار استدبار به قبله نیز مترتب می شود.
لکن در اصول عملیه فقط آثار شرعی بی واسطه مترتب می شود. پس نمی توان استصحاب عدم مانع بر مواضع وضو کرد و اثر عادی (وصول الماء الی البشره) را بیان کرد و اثر شرعی را نتیجه گرفت.
اندیشه غالب بعد از صاحب فصول ولی در گذشته چنین قراری بین علما نبوده است.
البته الان نیز سه نظر در مساله وجود دارد.
بیان سه نظر و مشکل تفصیل.