مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - مقصد اول اصول فقه (1404-1405)
جلسه 21- در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۴
چکیده نکات
ان قلت: در نصوص دینی گفته شده ظلم در مورد خداوند معنا ندارد.(سوره بقره 57 و اعراف 160 و روایت زراره از امام باقر علیه السلام)
قلنا: آیات و روایت در ستیز با اقتضای وجدان، لغت و عرف نیست و مراد از نفی ظلم اضرار و تنقیص و غصب است چنان که از روایت استفاده میشود و از کلمات برخی از مفسران.
روایت امام باقر علیه السلام نیز دال بر اطلاق ظلم به خداوند توسط بنده است.
آیات « و ما قدروا الله حق قدره» استحقاق ثواب و عقاب در امتثال و مخالفت با واجب غیری
در مساله حداقل 5 نظریه وجود دارد.
- مقدمه واجب
- استحقاق ثواب و عقاب
- اصول فقه دور دوم
- دور دوم اصول
- دور دوم اصول فقه
- مسائل مقدمه واجب
- استحقاق عقاب و واجب غیری
- ثواب و واجب غیری
- استحقاق عقاب و واجب نفسی
- ثواب و واجب نفسی
- وجه استحقاق عقاب و ترک واجب نفسی
- ظلم عبد و خداوند
- و ما ظلمونا و لکن کانوا انفسهم یظلمون
- توجیه آیات و روایت ذیل آیه
- اقسام ثلاثه ظلم و امام باقر
- اقوال پنجگانه در ارتباط با استحقاق ثواب و عقاب
برچسب ها:
چکیده نکات
ان قلت: در نصوص دینی گفته شده ظلم در مورد خداوند معنا ندارد.(سوره بقره 57 و اعراف 160 و روایت زراره از امام باقر علیه السلام)
قلنا: آیات و روایت در ستیز با اقتضای وجدان، لغت و عرف نیست و مراد از نفی ظلم اضرار و تنقیص و غصب است چنان که از روایت استفاده میشود و از کلمات برخی از مفسران.
روایت امام باقر علیه السلام نیز دال بر اطلاق ظلم به خداوند توسط بنده است.
آیات « و ما قدروا الله حق قدره» استحقاق ثواب و عقاب در امتثال و مخالفت با واجب غیری
در مساله حداقل 5 نظریه وجود دارد.
نظر شما