مقدمه اصول فقه (1402-1403) - مقدمه اصول فقه (1402-1403)
جلسه 93- در تاریخ ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
چکیده نکات
بررسی مساله نیت در عبادات بر مستوای عقل و نقل - اقتضای عقل بطلان عباداتی است که بقصد امر انجام نمیشود - با تحکیم عقل حال عبادات اصلاح نمیشود.
روایات مبیّن اقسام عبادات به حسب قصد عبادت کننده.
بررسی روایات در مساله ضرورت فقه بر صحت عبادات که به قصدهای مختلف انجام میشود.
روایت امیرالمؤمنین علیه السلام - امام حسین علیه السلام و امام صادق علیه السلام در این باره - حلّ عویصه با این نگاه اجر خداوند حتی برای عبادت با قصد امر تفضل است.عبادت اجر است و اجر اجر ندارد - تصحیح عبادات استیجاری - باید به خداوند نسبتی داشته باشد همین قدر کافی است - استحقاق ثواب غیر از عبادیت عمل است.
- تعبدی و توصلی
- اخذ اجرت بر واجبات
- اصول فقه دور دوم
- عبادت و بهشت
- عبادت و عقاب
- اخذ اجرت و عبادیت عمل
- عبادت به قصد دخول به بهشت
- مقصد دوم در کفایه
- مقصد دوم در اوامر
- دور دوم اصول
- اطلاق صیغه امر و وجوب توصلی
- توصلی و تعبدی و صیغه امر
- ما یتعلق بصیغة الامر
- عبادت و جلب منافع دنیوی
- عبادت و حب الاهی
- عبادت و عقل و نقل
- عبادیت عبادت
- ما تتحقق به عبادة العبادة
- بررسی مساله نیت در عبادات بر مستوای عقل
- بررسی مساله نیت در عبادات بر مستوای نقل
- لزوم نسبت به خداوند
برچسب ها:
چکیده نکات
بررسی مساله نیت در عبادات بر مستوای عقل و نقل - اقتضای عقل بطلان عباداتی است که بقصد امر انجام نمیشود - با تحکیم عقل حال عبادات اصلاح نمیشود.
روایات مبیّن اقسام عبادات به حسب قصد عبادت کننده.
بررسی روایات در مساله ضرورت فقه بر صحت عبادات که به قصدهای مختلف انجام میشود.
روایت امیرالمؤمنین علیه السلام - امام حسین علیه السلام و امام صادق علیه السلام در این باره - حلّ عویصه با این نگاه اجر خداوند حتی برای عبادت با قصد امر تفضل است.عبادت اجر است و اجر اجر ندارد - تصحیح عبادات استیجاری - باید به خداوند نسبتی داشته باشد همین قدر کافی است - استحقاق ثواب غیر از عبادیت عمل است.
نظر شما