مقدمه اصول فقه (1400-1401) - مقدمه اصول فقه (1400-1401)
جلسه 86- در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
چکیده نکات
در مصدر جعل باید جواب به جایی برسد که سوال قطع شود،از این رو مثل عقل، عرف و عقلا مصدر حعل نیستند ولی وقتی پاسخ به صاحب ولایت و امر و نهی میرسد (خداوند) سوال قطع میشود.
و لذا (حکم) در قضیه کل ما حکم در اسناد اول به معنای ادراک است و در اسناد دوم به معنای حکم و امر و نهی.
البته در طول اطاعة الله امکان جعل و اعتبار حق جعل برای دیگر هست (به عنوان حکم تولی الاهی)
این جعل در توسعه و ضیق تابع جعل الاهی است.
کون شئ مصدراً غیر کونه سنداً.
توضیح مصدر بودن و سند بودن - مثل سنت معصوم، آیات قرآن و عقل سند هستند نه مصدر.
چنان که روایات و اصل سند و کاشف از سنت معصوم است.
ماهیت بحث از اسناد، ماهیت اصولی است نه مقدمه برای اصول فقه.
- عقل
- سند
- روایات
- قاعده ملازمه
- سنت معصوم
- منابع استنباط
- اسناد استنباط
- مقدمات اصول فقه
- مصدر الجعل
- مصادر الجعل
- مصدر الاعتبار
- فرق سند با مصدر جعل
- معنای حکم در کل ما حکم به العقل
- مصدر مأذون
- مصادر جعل
- انحصار جعل تشریع در خداوند
- مصدریت عرف در جعل
- اسناد و ادله
- مبانی استنباط
- ادله استنباط
- کل ما بالعرض لابد و أن ینتهی الی ما بالذات
- معنای حکم در قاعده ملازمه
برچسب ها:
چکیده نکات
در مصدر جعل باید جواب به جایی برسد که سوال قطع شود،از این رو مثل عقل، عرف و عقلا مصدر حعل نیستند ولی وقتی پاسخ به صاحب ولایت و امر و نهی میرسد (خداوند) سوال قطع میشود.
و لذا (حکم) در قضیه کل ما حکم در اسناد اول به معنای ادراک است و در اسناد دوم به معنای حکم و امر و نهی.
البته در طول اطاعة الله امکان جعل و اعتبار حق جعل برای دیگر هست (به عنوان حکم تولی الاهی)
این جعل در توسعه و ضیق تابع جعل الاهی است.
کون شئ مصدراً غیر کونه سنداً.
توضیح مصدر بودن و سند بودن - مثل سنت معصوم، آیات قرآن و عقل سند هستند نه مصدر.
چنان که روایات و اصل سند و کاشف از سنت معصوم است.
ماهیت بحث از اسناد، ماهیت اصولی است نه مقدمه برای اصول فقه.
نظر شما