مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - مقصد اول اصول فقه (1404-1405)
جلسه 28- در تاریخ ۱۲ آبان ۱۴۰۴
چکیده نکات
تشخیص نوع حیثیت کار آسانی نیست و شاهد آن اختلاف محقق نایینی و خویی است.
نظریه تحقیق:
در احکام مستفاد از عقل چون حاکم در این باره وجدان خود ما است وضعیت روشن است.
حدود حیثیت با مراجعه به عقل حاکم به اصل محمول و حکم روشن میشود.
در احکام مستفاد از نصوص هرگاه حیثیت مورد تنصیص واقع شود مرجع عرف مخاطب نص است که آیا حالت صغرا و کبرا دارد یا نه؟
مانند: روایت امام علیه السلام - واسطه در عروض - قاعده - حیثیت تقییدی - در دعوای محقق نایینی و محقق خویی حق با نایینی است.
البته محقق نایینی در تعبیر به واسطه در ثبوت در مثل لاتشرب الخمر لاسکاره اشتباه کرده است فرض شک در علیت و حکمت و حکم آن.
- مقدمه واجب
- واجب نفسی و غیری
- وجوب نفسی و غیری
- واسطه در ثبوت
- واسطه در عروض
- اصول فقه دور دوم
- اصول دور دوم
- حیثیت تعلیلی
- حیثیت تعلیلیه و حیثیت تقییدیه
- حیثیت تقییدیه
- حیثیت تعلیلیه
- دور دوم اصول فقه
- مسائل مقدمه واجب
- حکم عقلی و حیثیت تعلیلی
- حیثیت تعلیلی و حکم شرعی
- حیث تعلیلی
- حیث تقییدی
- حیثیت و حکم مستفاد عقلی
- حیثیت و حکم مستفاد از نص
- تفاوت لا تشرب الخمر فانه مسکر و لاسکاره
- روایت و تنصیص به علت و بیت المال
- اشتباه محقق نایینی و اصلاح واسطه در ثبوت
برچسب ها:
چکیده نکات
تشخیص نوع حیثیت کار آسانی نیست و شاهد آن اختلاف محقق نایینی و خویی است.
نظریه تحقیق:
در احکام مستفاد از عقل چون حاکم در این باره وجدان خود ما است وضعیت روشن است.
حدود حیثیت با مراجعه به عقل حاکم به اصل محمول و حکم روشن میشود.
در احکام مستفاد از نصوص هرگاه حیثیت مورد تنصیص واقع شود مرجع عرف مخاطب نص است که آیا حالت صغرا و کبرا دارد یا نه؟
مانند: روایت امام علیه السلام - واسطه در عروض - قاعده - حیثیت تقییدی - در دعوای محقق نایینی و محقق خویی حق با نایینی است.
البته محقق نایینی در تعبیر به واسطه در ثبوت در مثل لاتشرب الخمر لاسکاره اشتباه کرده است فرض شک در علیت و حکمت و حکم آن.
نظر شما